جراح مجرب ستون فقرات در شهر ری کیست؟

جراح ستون فقرات به پزشکی گفته میشود که دارای مدرک M.D. یا D.O. ( مدارک دکتری تخصصی) در این زمینه باشد که اخذ هر دو این مدارک مستلزم گذراندن تحصیلات پزشکی و دوره های تخصصی میباشد.

پس از اتمام دانشکده پزشکی، پزشکانی که قصد دارند جراح ستون فقرات شوند باید یک دوره رزیدنتی (دستیار پزشکی) را بگذرانند. پزشکانی که در جراحی ارتوپدی یا جراحی مغز و اعصاب تخصص دارند، میتوانند در زمینه ی جراحی ستون فقرات نیز تخصص بگیرند. پس از اتمام دوره رزیدنتی، پزشکان باید یک سال یا بیشتر را در دوره های فلوشیپ( دوره های تکمیلی تخصصی) بگذرانند تا بتوانند تخصص خود را در زمینه ی جراحی ستون فقرات، اخذ نمایند.

درمجتمع درمانگاهی خیریه ولی عصر، هدف ما به حداقل رساندن درد و افزایش توان عملکرد ستون فقرات شماست. برنامه درمانی جامع ما شامل مراقبت های بعد از جراحی و یک دوره توانبخشی است. این برنامه درمانی به شما کمک می کند تا در سریع ترین زمان ممکن با توان کامل، دوباره روی پای خود بایستید.

عمل جراحی ستون فقرات یک تصمیم جدی برای هر فرد است برای کسب اطلاعات بیشتر در شهر ری به شماره های 02155933481 و 02155933484 تماس حاصل فرمایید.

 

عارضه های رایجی که با جراحی ستون فقرات درمان میشوند


عارضه های رایجی که با جراحی ستون فقرات درمان میشوند

جراحان ستون فقرات، انواع عارضه های شایع ستون فقرات مانند دیسک، شکستگی یا تنگی کانال نخاعی ستون فقرات را درمان می کنند. اغلب، این عارضه ها در ستون فقرات اتفاق میفتد و با اینکه دلایل ابتلا به آنها هم متفاوت است، اما اکثرا ناشی از بیماری زمینه ای، تروما یا انحطاط ستون فقرات میباشند.

عارضه های ستون فقرات میتوانند مادرزادی باشند، به این معنی که از بدو تولد با شخص همراه باشند، یا اینکه به دلیل اصابت ضربه به ستون فقرات و وجود تومور یا عفونت در این ناحیه ایجاد شده باشند. بیماری ناهنجاری کیاری، نمونه ای از یک بیماری مادرزادی در ستون فقرات است، اما بسیاری از بیماری های دیگر این ناحیه نیز میتوانند مادرزادی باشند. به عنوان مثال، ناهنجاری های ستون فقرات مانند اسکوليوز (پشت کج) ، کیفوز (قوز) ، لوردوز (گودی کمر) ممکن است از بدو تولد در ستون فقرات وجود داشته باشند.

همچنین ممکن است این عارضه ها دژنراتیو باشند، به این معنی که باعث می شوند ساختارهایی که تحت تأثیر قرار می دهند به تدریج تخریب یا در طول زمان مورد فرسایش و انحطاط قرار گیرند. بیماری دژنراتیو دیسک (فرسایشی تخریبی)، آرتریت، تنگی کانال نخاعی، و فتق یا پارگی دیسک، همگی نمونه‌هایی از بیماری‌هایی هستند که ممکن است در اثر عارضه ی دژنراتیو ایجاد شوند. انحطاط تدریجی مفاصل و سایر قسمت های ستون فقرات می تواند به دلیل ساییدگی تدریجی یا روند پیری شخص اتفاق بیفتند، اما همین عارضه ها می تواند به دلایل عوامل ژنتیکی، شیوه زندگی ناسالم، حرکات ورزشی خطرناک یا استفاده بیش از حد از ناحیه ستون فقرات و تحت فشار گذاشتن این ناحیه نیز رخ دهند.

جراحی های رایج ناحیه ی ستون فقرات


جراحی های رایج ناحیه ی ستون فقرات

جراحی های مختلفی برای ستون فقرات وجود دارد که جراح ستون فقرات می تواند برای درمان عارضه هایی که ستون فقرات را درگیر میکنند، انجام دهد.

عمل فیوژن ستون فقرات

این عمل، رایج ترین جراحی برای کمردرد مزمن غیر اختصاصی با تغییرات دژنراتیو است. در این عمل، جراح استخوان‌های ستون فقرات که مهره نامیده می‌شوند را به هم متصل میکند. این کار، دامنه ی حرکتی بین مهره ها و میزان کشش اعصاب نخاعی را محدود می کند. اما انجام این عمل جراحی معمولا فعالیت شخص را محدود نمیکند. با اینکه این پیشامد نیز نادر است، اما گاهی استخوان ها به طور کامل جوش نمی خورند. سیگار کشیدن می تواند احتمال بروز این عارضه را افزایش دهد و اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است برای رفع آن به عمل جراحی دیگری نیاز داشته باشید.

عمل جراحی لامینکتومی

این عمل جراحی نیز رایج ترین جراحی برای رفع تنگی ستون فقرات کمری است. در این روش، جراح قسمت‌هایی از استخوان، خارهای استخوانی یا رباط‌های پشت شما را برمی‌دارد. این کار فشار روی اعصاب نخاعی را کاهش می دهد و می تواند میزان درد را کاهش دهد، اما این عمل جراحی می تواند پایداری ستون فقرات شما را کم کند. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالاً به جراحی فیوژن ستون فقرات نیز نیاز خواهید داشت. پزشکان گاهی این دو جراحی را با هم انجام می دهند.

جراحی فورامینوتومی

این جراحی برای تسکین درد ناشی از فشرده شدن عصب در ستون فقرات استفاده می شود. جراح استخوان کناره‌های مهره‌های شما را برش می‌دهد تا فضایی را که اعصاب از ستون فقرات شما خارج می‌شوند، بازتر کند. فضای اضافی ایجاد شده با این جراحی، میتواند فشار روی اعصاب را کاهش داده و درد شما را کم کند. همانند جراحی لامینکتومی، این جراحی نیز می تواند پایداری ستون فقرات شما را کاهش دهد. بنابراین جراح ممکن است همزمان جراحی فیوژن ستون فقرات را نیز انجام دهد. انجام هر دوی این جراحی ها، دوره نقاهت مورد نیاز برای بهبودی را افزایش می دهد.

گاهی اوقات دیسک، به اصطلاح بالشتکی که مهره‌های شما را جدا می‌کند، می‌تواند از جای خود در رفته و روی عصب نخاعی فشار بیاورد و باعث کمردرد شود. در دیسککتومی، جراح تمام یا بخشی از دیسک را برمی دارد. برای انجام این عمل جراحی ممکن است پزشک مجبور باشد یک برش بزرگ در پشت شما ایجاد کند، در برخی موارد هم ممکن است بتوانند آن را از طریق یک برش کوچک به نام میکرودیسککتومی انجام دهند. عمل میکرودیسککتومی با میکروسکوپ از طریق یک برش کوچکتر از دیسککتومی باز انجام می شود. این جراحی به عنوان عمل جراحی استاندارد برای رفع فتق دیسک کمر تبدیل شده است. گاهی اوقات دیسککتومی به همراه لامینکتومی، فورمینوتومی یا جراحی فیوژن ستون فقرات انجام میشود.

تعویض دیسک

طی این عمل، جراح دیسک آسیب دیده ستون فقرات را برمی دارد و یک دیسک مصنوعی را بین مهره های شما قرار می دهد. برخلاف جراحی فیوژن، با انجام این جراحی، شما امکان حرکت کردن دارید. دوره ی نقاهت این جراحی نیز از جراحی فیوژن کوتاه‌تر است. اما احتمال کمی هم وجود دارد که دیسک جدید لیز بخورد یا جابجا شود، که در اینصورت نیاز به ترمیم و جاگذاری خواهد داشت.

ایمپلنت اینترلامینار 

این جراحی یک روش جایگزین کم تهاجمی برای لامینکتومی یا جراحی فیوژن که تهاجمی تر هستند، محسوب میشود. جراح یک دستگاه U شکل را بین دو مهره در قسمت پایین کمر شما کاشت میکند. این کار به باز نگه داشتن فضای بین مهره ها کمک می کند و فشار روی اعصاب نخاعی شما را کاهش می دهد. می توان این جراحی را همزمان با لامینکتومی انجام داد. بر خلاف جراحی فیوژن ستون فقرات، ایمپلنت ثبات ستون فقرات را فراهم می کند و به شما امکان می دهد کمر خود را تقریباً مانند حالت عادی حرکت دهید. فقط ممکن است نتوانید به راحتی در آن ناحیه به سمت عقب خم شوید.

توجه: عدم اطلاع درست از اینکه آیا انجام این جراحی های ستون فقرات مناسب شرایط شما هست یا خیر، میتواند بسیار خطرناک باشد. حتما قبل از تصمیم گیری برای انجام جراحی، با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی برای الزام مراجعه به جراح ستون فقرات برای کمردرد


جراحی ستون فقرات، تنها قادر به اصلاح شرایط آناتومیکی است که منجر به بی ثباتی ستون فقرات یا فشار به عصب می شود. اگر هر یک از این مشکلات در نتیجه عکسبرداری این ناحیه دیده شود و علائم بیمار با تصویر بالینی و رادیوگرافی مطابقت داشته باشد، ممکن است جراحی ستون فقرات به بیمار توصیه شود.

تصمیم گیری در مورد انجام یا عدم انجام جراحی برای کمردرد، همیشه بر عهده ی خود بیمار است. فقط در موارد نادر،  مانند سندرم دم اسبی (سندرم کودا آکوینا) یا آنوریسم آئورت شکمی – به جراحی فوری نیاز است. جراح ستون فقرات باید بتواند اطلاعات کافی در مورد مزایا و معایب این جراحی ها را به بیمار بدهد تا به بیمار در فرآیند تصمیم گیری کمک کند.

 

Call Now Buttonتماس با ما