بهترین مرکز اکو شهرری: درمانگاه ولی عصر

اکوکاردیوگرام یا همان اکو، یک نمودار گرافیکی از حرکت قلبتان است. پزشک در طول آزمایش اکو از امواج صوتی با فرکانس بالا که از یک دستگاه ساطع می شود، برای گرفتن تصاویری از دریچه ها و حفره های قلب استفاده می کند؛ این مسئله به پزشک در ارزیابی پمپاژ قلبتان کمک می کند. پزشکان معمولاً برای ارزیابی جریان خون در دریچه های قلبتان، اکو را با آزمایش اولتراسوند داپلر و اکو داپلر رنگی ترکیب می کنند. آزمایش اکو از هیچ گونه اشعه ای استفاده نمی کند و همین موضوع اکو را از آزمایشات دیگری مانند تصویربرداری اشعه ایکس عکس یا سی تی اسکن که از مقدار کمی اشعه استفاده می کنند، متفاوت می کند.

اکوکاردیوگرافی در درمانگاه ولی عصر شهر‌ری


اکوکاردیوگرافی در درمانگاه ولی عصر شهر‌ری

درمانگاه ولی عصر یکی از مجهز‌ترین مراکز درمانی جنوب تهران است که در محدوده شهر ری واقع شده است. بخش فوق تخصصی قلب و عروق این درمانگاه با همکاری متخصصین مجرب و با سابقه، ارائه دهنده خدمات اکو کاردیوگرافی می‌باشد. مهارت پزشکان درمانگاه ولی عصر شهرری، دقیق و به روز بودن تجهیزات، هزینه‌ های درمانی مناسب و موقعیت جغرافیایی آن، این مرکز را به بهترین مرکز اکوکاردیوگرافی در شهرری تبدیل کرده است.

بخش فوق تخصصی قلب و عروق درمانگاه ولی عصر شهرری در روز‌های یکشنبه ساعت 10 الی 13 زیر نظر آقای دکتر صالحی و در روز‌های چهارشنبه ساعت 14 الی 16 زیر نظر آقای دکتر دولت آبادی فعال می‌باشد. مراجعین محترم می‌توانند بعد از مراجعه به پزشک متخصص و انجام معاینات لازم، در‌صورت نیاز به اکوکاردیوگرافی برای رزرو نوبت اقدام کنند.

نشانی و اطلاعات تماس مجتمع درمانگاهی خیریه ولی عصر


آدرس: شهرری، میدان نماز، جنب مسجد جامع ارشاد، درمانگاه شبانه روزی خیریه ولی عصر(عج) شهرری

تلفن: 55933484-021 و 55933481-021

موارد استفاده اکوکاردیوگرافی قلب


پزشکتان ممکن است به دلایل مختلفی دستور به انجام آزمایش اکو دهد که بعضی از آنها عبارتند از:

  1. نشانه هایی داشته باشید: پزشکتان بخواهد بیشتر درباره آن بداند (حال برای انجام تشخیص یا تعیین عامل بروز یک مشکل)
  2.  پزشکتان فکر کند که به نوعی بیماری قلبی مبتلا شده اید: از آزمایش اکو در تشخیص مشکلی به خصوص و تعیین جزئیات آن استفاده می شود.
  3. اگر پزشکتان بخواهد مشکلی را مورد ارزیابی قرار دهد که قبلاً تشخیص داده شده باشد. برای مثال بعضی افراد مبتلا به بیماری دریچه قلب باید به صورت مرتب آزمایش اکو را انجام دهند.
  4. اگر در حال آماده سازی برای یک جراحی یا فرآیند درمانی باشید.
  5.  اگر پزشکتان بخواهد نتیجه انجام جراحی یک فرآیند درمانی را چک کند.

کدام بیماری‌های قلب را می‌توان با اکو تشخیص داد؟


با کمک آزمایش اکو می توان مشکلات مختلف قلبی را شناسایی کرد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بیماری قلبی مادر زادی که از هنگام تولد با آن همراه هستید.
  2.  بیماری ماهیچه قلب
  3. التهاب درون شامه قلب، که به عفونت بطن یا دریچه قلب منجر می شود.
  4. بیماری پریکاردیال، که در کیسه دو لایه پوشاننده سطح خارجی قلب تاثیر می گذارد.
  5. بیماری دریچه قلب که بر درهای ارتباط دهنده بطن های قلبتان تاثیر می گذارد.
  6. با استفاده از آزمایش اکو همچنین میتوانید تغییرات ایجاد شده در قلبتان را مشاهده کنید که این تغییرات ممکن است در نتیجه گشادی آئورت، لخته خون یا تومور قلبی باشد.

خدمات تخصصی اکو در درمانگاه ولی عصر شهرری


خدمات اکو داپلر رنگی و اکو اطفال به صورت تخصصی در بخش قلب و عروق درمانگاه ولی عصر شهر ری توسط بهترین متخصصین ارائه می‌شود.

اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی

اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی

در اکوکاردیوگرام یا آزمایش اکو می توانید نمایی از مقطع عرضی قلبتان را، از جمله بطن ها، دریچه ها و عروق خونی اصلی که از بطن چپ و راست خارج می شوند، ببینید. با استفاده از از اکو داپلر رنگی می توانید سرعت و جهت جریان خون در قلب را اندازه گیری کنید.

در این آزمایش چهار دریچه به منظور وجود هرگونه مشکل یا حالت غیرطبیعی مورد بررسی قرار می گیرد. با اعمال رنگ در جهت جریان خون(رسم جریان خون) بخش های بزرگی از جریان خون را می توان مطالعه کرد. این رسم جریان رنگی به متخصص قلب امکان تفسیر ویژگی‌های جریان غیرطبیعی خون را می دهد.

آمادگی لازم برای انجام اکو اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی

  1. پزشکتان فرایند را برایتان توضیح خواهد داد و به سوالات تان پاسخ می دهد.
  2. به طور کلی لازم نیست آماده سازی خاصی را انجام دهید؛ برای مثال لازم نیست ناشتا باشید یا آرامبخش مصرف کنید.
  3. همه داروهای تجویزی یا بدون نسخه ای که مصرف می‌کنید و حتی مکمل های گیاهی را نیز به پزشکتان بگویید.
  4. در صورتی که از ضربان ساز استفاده می کنید، پزشکتان را در جریان بگذارید.
  5. لباس گشاد بپوشید.
  6. اگر سیگار می کشید، احتمالاً پزشکتان از شما می خواهد که حداقل از چند ساعت قبل از آزمایش اکو سیگار نکشید. سیگار کشیدن باعث تنگ شدگی عروق خونی می شود که این موضوع می‌تواند آزمایشتان را تحت تاثیر قرار دهد.

اکو داپلر رنگی چگونه انجام می‌شود؟

اکو داپلر رنگی چگونه انجام می‌شود؟

فرآیند آزمایش اکو حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد؛ از شما خواسته می‌شود که لباستان را درآورده و گان پزشکی بپوشید. پزشک یا متخصص آزمایشگاه بعد از دراز کشیدنتان بر روی میز، یک ژل بی رنگ بر روی سینه شما خواهد مالید. دستگاه انتقال امواج بر روی سینه شما چپ و راست و بالا و پایین می‌شود تا نماهای مختلفی از قلبتان را ارائه کند. شاید از شما خواسته شود که کمی جابجا شوید تا دستگاه در زاویه مناسب تری نسبت به قلب تان قرار بگیرد. همچنین ممکن است دستورالعملی برای تنفس آهسته تر یا نگه داشتن نفستان به شما داده شود. این موضوع به دستیابی به تصاویر باکیفیت تری منجر می شود. در آزمایش اکو داپلر، صدایی مانند صدای ماشین ظرفشویی هم خواهید شنید که صدای جریان خون در حفرات قلبتان است. سپس تصاویر به صورت پیوسته روی نمایشگر دیده می شود و بخشی از آن نیز ضبط خواهد شد.

بعد از انجام اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی

  1. متخصص آزمایشگاه به شما در پاک کردن ژل از روی سینه کمک می کند.
  2. پزشکتان بعد از مشاهده تصاویر اکو با شما صحبت کرده و درباره نتایج اکو توضیح خواهد داد.
  3. می توان رژیم غذایی و فعالیت های روزمره خود را ادامه دهید، مگر آنکه دستور متفاوتی از سوی پزشک دریافت کنید.

اکوکاردیوگرافی کودکان


اکوکاردیوگرافی کودکان

اکوکاردیوگرافی یک آزمایش تصویربرداری مهم برای تشخیص مشکلات قلبی در کودکان و نوزادان است. از این آزمایش در تشخیص بیماری های مادرزادی یا مشکلاتی که به مرور زمان ایجاد شده، می توان بهره گرفت.

آمادگی‌های لازم قبل از انجام اکوکاردیوگرافی کودکان

  1. کودکتان نباید هیچ کار خاصی قبل از تست اکو انجام دهد.
  2. اگر کودکتان خوب و بد را از هم تشخیص می دهد می‌توانید برای او توضیح دهید که باید ثابت بخوابد تا از قلبش عکس گرفته شود.
  3. حتما به او بگویید که دردی در کار نیست.
  4. اکثر اوقات میتوانید در مدت انجام آزمایش کنار کودکتان بمانید.
  5. همچنین کودکتان می تواند در طول آزمایش با عروسکش بازی کند یا تلویزیون نگاه کند.

اکو کودکان چگونه انجام می‌شود؟

اکو کودکان چگونه انجام می‌شود؟

اکوکاردیوگرافی در کودکان را هم می توان به صورت درازکش و هم در آغوش پدر یا مادرش انجام داد. این کار به آرام بودن و ثابت ماندن آنها کمک می کند. اکوکاردیوگرافی ترانستوراتیک یا قفسه گذر چیزی است که معمولا بر روی کودکان انجام می شود.

متخصص اکوکاردیوگرافی ژل را روی دنده های کودک در نزدیکی قفسه سینه و در اطراف قلب می مالد. ابزار دستی آزمایش بر روی ژل مالیده شده قرار داده می شود و به سمت قلب حرکت داده می شود. از این ابزار، امواج صوتی با فرکانس بالا ساطع می شود و امواج بازگشتی به این دستگاه در اکوکاردیوگرافی به تصاویر متحرک از قلب تبدیل می شود. تصاویر درون نمایشگر ممکن است به صورت دو یا سه بعدی باشد. کل این فرایند چیزی حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می کشد و آزمایش به متخصص امکان مشاهده ضربات قلب را هم می دهد. همچنین می توانید دریچه ها و ساختارهای دیگر قلب را نیز در این تصاویر مشاهده کنید.

گاهی اوقات ممکن است ریه ها، دنده ها یا بافت های بدن از تشکیل تصویر شفافی توسط امواج صوتی از قلبتان جلوگیری کند. در این صورت متخصص سونوگرافی، مقدار کمی ماده مایع رنگی را درون ورید تزریق می‌کند تا تصویر بهتری از داخل قلب دیده شود.

بعد از انجام اکوکاردیوگرافی کودکان

بعد از اتمام آزمایش، ژل از روی سینه شما پاک خواهد شد. متخصص قلب، بعد از ازمایش، تصاویر را برای ارائه نظرات و تفسیرها مورد بررسی قرار می دهد. کودکتان با توجه به نتایج اکو ممکن است به آزمایشات دیگری نیز نیاز داشته باشد.

عوارض و خطرات اکوکاردیوگرافی


این روش تصویر برداری تهاجمی نیست و هیچ خطری برای بیمار ندارد. تنها ممکن است از تماس ابزار تصویربرداری با پوستتان و مالیدن ژل روی پوست ناراحت شوید. درازکشیدن روی میز در مطب پزشک در طول مدت آزمایش برای بعضی افراد ممکن است درد و ناراحتی ایجاد کند.

هزینه نوار اکوکاردیوگرافی


هزینه اکوکاردیوگرافی بسته به تکنیک تصویربرداری،‌ نوع، کیفیت و دقت دستگاهی که تست با آن انجام می‌شود، تجربه و دانش پزشکی که نتایج تست را تفسیر می‌کند، موقعیت جغرافیایی درمانگاه و خصوصی یا دولتی بودن مرکز متفاوت است. بیمه معمولا بخشی از هزینه تست نوار عصب و عضله را پوشش می‌دهد. برای اطلاع از مقدار دقیق آن می‌توانید از کارکنان درمانگاه سوال کنید.

سوالات متداول


چرا به اکو داپلر رنگی نیاز دارم؟

اگر نشانه هایی از کاهش جریان خون در شریان ها و عروق دست پا و گردن داشته باشید ممکن است آزمایش اکو داپلر رنگی از سوی پزشک توصیه شود. کاهش مقدار جریان خون ممکن است در اثر انسداد شریان وجود یک لخته خون در عروق خونی یا آسیب دیدگی عروق خونی ایجاد شود پزشکتان در صورت مشاهده نشانه هایی مانند موارد زیر، دستور به انجام اکوی داپلر رنگی بدهد:

  • ترومبوز عمقی وریدی مشکلی نیست که تشکیل لخته خون در عروق عمقی داخل بدن و معمولا در پایا لگن ایجاد می شود
  • ترومبو فلبیت سطحی یک التهاب در عروق در نتیجه وجود لخته خونی ، درست در زیر سطح پوست
  • آرتریواسکلروز، باریک شدگی و تصلب شرایین تامین کننده خون پاها
  • ترومبو آنژئیت انسدادی، یک بیماری نادر که در آن عروق خونی دستها و پاها متورم و ملتهب می شود.
  • تومور عروق در دست‌ها و پاها

آیا انجام آزمایش اکو داپلر رنگی دردناک است؟

آزمایش اکو داپلر رنگی،‌ یک روش بدون درد و بدون ریسک است.

تفاوت بین اکو و ECG چیست؟

 نوار قلب به ثبت فعالیت الکتریکی قلب می پردازد، و اطلاعات ارزشمندی از ضربان قلب، ریتم و نظم آن می دهد. اکوکاردیوگرام یک موج اولتراسوند از قلب است که تصاویر متحرک و اطلاعاتی از ساختار و عملکرد قلب فراهم میکند.

معنی رنگ ها در آزمایش اکو داپلر رنگی چیست؟

اصولا جریان های به سمت ابزار ثبت تصاویر قرمز است و جریان دورشونده به رنگ آبی؛ سرعت بالاتر جریان هم با سایه های روشن تر نمایش داده می شود. برای کمک به مشاهده جریان های آشفته یک آستانه سرعت در نظر گرفته می شود که رنگ در تراز بالاتر از آن تغییر می‌کند. این الگو به ثبت و مشاهده دقیق جریان های برگشتی کمک میکند.

Call Now Buttonتماس با ما